TikTok és l’aplicació més descarregada als Estats Units i està entre les cinc primeres en els principals països europeus

Un desafiament del passat mes de desembre per als usuaris de TikTok: com prepares el Nadal? A la dreta, amb capells nadalencs, Sky i Tami, una de les parelles més populars. TIKTOK / Vídeo: Compilació de vídeos elaborats amb l’app. YOUTUBE: B-GRAM TIK TOK, MUSICAL.LY, TIK TOKPOOJA

TikTok és una aplicació de vídeos breus, ben editats i amb una varietat infinita de repertori per al gust adolescent. Hi ha de tot: playbacks de trap, balls de hiphop, ximpleries, desafiaments per a ballar o disfressar-se, aspirants a comediants, adolescents machitos sense samarreta…

Tots els vídeos inclosos en l’app tenen menys d’un minut, encara que pocs superen els 20 segons. Les opcions d’edició que ofereix permeten molta més elaboració que les storiesd’Instagram o Snapchat. En entrar en TikTokdes del telèfon mòbil, la imatge del vídeo cobreix la pantalla completa –no es veuen logos d’altres serveis–. L’app detecta les temàtiques preferides de l’usuari i ofereix un rest infinit de vídeos similars consecutius, només navegant verticalment. Un toc de pantalla cap a la dreta permet veure i seguir al creador de l’enregistrament. Totes les aportacions es poden comentar i valorar. No té més secret.

M’encanta editar, i en comparació amb YouTube trigo poc i es poden fer moltes coses fanfarrones”, diu Lucía Oltra, amb més de 411.000 seguidors. Els usuaris amb més èxit solen gestionar també comptes en altres xarxes socials, com YouTube o Instagram.

Entre desembre i gener, TikTok ha estat una de les cinc apps més descarregades als Estats Units i Regne Unit, i s’ha situat entre les 10 primeres a Espanya, França i Alemanya, segons App Annie. El seu domini a Àsia és més aclaparador. En canvi, a Amèrica Llatina només té bons resultats a Mèxic. TikTok té més públic entre els usuaris d’Android que en Apple.

Per què una app xinesa de vídeos breus s’ha convertit en un èxit mundial? No emergeix del no-res. TikTok és de ByteDance, una de les startupsfinançades amb capital de risc més valorada del món. En 2018 Bytedance va ingressar 8.000 milions de dòlars en publicitat, una quantitat similar a la que factura Instagram. El producte principal de ByteDance és TouTiao, un agregadorde notícies que ha tingut conflictes amb la censura xinesa.

En 2017, ByteDance va comprar Musical.ly, que feia una cosa molt semblant a TikTok. A l’agost de 2018, ByteDance va fusionar Musical.ly amb DouYin, la versió xinesa original de TikTok. (Encara que DouYin i TikTok continuen sent dues plataformes separades).

La Xina ha aconseguit crear marques globals de maquinari. Però Bytedance pot convertir-se en el primer gran gegant tecnològic que lluiti pels diners publicitaris amb Facebook fora de la Xina, de moment a l’Índia i la resta d’Àsia. El temps mitjà d’ús de l’app a la Xina és de 31 minuts diaris. Als Estats Units, d’una mica més de 13 minuts.

相关图片

L’ús particular de la intel·ligència artificial en l’aplicació és un altre avantatge. Al contrari que altres xarxes, TikTok ofereix l’opció de veure un vídeo darrere l’altre sense triar ni seguir a ningú. És com veure la tele sense comandament. El programari defineix patrons i ofereix més contingut relacionat amb el consum habitual de cada usuari. La intel·ligència artificial és també bàsica per a les eines d’edició: “Aquestes funcions inclouen tecnologia de reconeixement d’imatges, stickers 3D, filtres, eines d’edició i rodatge”, segons explica un portaveu de la companyia.

L’app del bon rotllo?

Aquest 2019 serà un any de replegament tecnològic. El debat sobre l’ús excessiu, els dubtes sobre les seves conseqüències i les queixes per l’abús i la falta de privacitat en Facebook, YouTube, Twitter, WhatsApp seran debats centrals. TikTok aspira a fugir d’aquests problemes. El seu aire juvenil, boig, l’allunyen dels debats polítics i d’actualitat.

Encara que això no evita que TikTok tingui també reptes greus de racisme, odi i abús en el seu web. Vice va treure al desembre una peça sobre els problemes “nazis” de TikTok. La resposta d’un portaveu de TikTok és l’habitual en el sector: “Afrontar aquest assumpte és un repte per a tota la indústria, però per part nostra continuarem reforçant les nostres mesures existents i desenvoluparem més proteccions”.

L’edat dels usuaris de TikTok és també un risc. El límit està en 13 anys –i l’app no deixa registrar-se a ningú amb menys–, però el programari no sap si menteixes o si simplement navegues sense compte propi. “El públic de TikTok té 12-16 anys, és encara més jove que Snap o Instagram”, diu Loreto Gómez, fundadora de Lady Tools, que treballa amb influencers molt joves.

“tik tok”的图片搜索结果

“Al dia dediquem vuit hores entre planificació del que gravarem, preparació d’escena, enregistrament i edició”

L’esforç de la companyia és centrar la seva plataforma en els millors creadors. Dos d’ells són Sky i Tami, que es defineixen com dos “artistes de professió” des d’abans de convertir-se “en parella comercial i influencers”. Han aconseguit més de 3,7 milions de seguidors en 11 mesos en Musical.ly i TikTok: “Al dia dediquem vuit hores entre planificació del que gravarem, preparació d’escena, enregistrament i edició (si n’hi ha). A més, fem diàriament entre quatre i sis hores de livestream (vídeo en directe)”, subratllen. Tot ho fan ells mateixos.

Una de les coses que més criden l’atenció de qui arriba a TikTok és veure com la majoria de creadors té darrere de les seves escenes el menjador de casa dels seus pares, la seva habitació de nens, els carrers de la urbanització o la plaça del poble. Les seves aportacions són eminentment casolanes.

Juan Cutillas és un jove creador de Barcelona. Té un milió de seguidors. Les seves bromes en vídeo són clarament gravades a casa de pares: “Mai desconnecto, sempre estic pensant en el següent que gravaré, però quan em poso a fer un vídeo estic al voltant d’unes cinc hores. Acostumo a gravar-me només, però a vegades m’ajuda la meva mare, la meva germana o amics”, reconeix.

Ara espera una novetat de TikTok: més monetització. “Les marques comencen a trobar un lloc on invertir en nosaltres”, conclou.